Saturday, August 26, 2017

Bacaan Surat Yasin Latin Arab dan Artinya

Surat Yasin adalah surat Al-Qur'an yang berada dalam urutan huruf ke-36. Surat Yasin ini adalah surat yang terkandung dalam surat Makkiyah (turun di Mekah, Surat Yasin yang terdiri dari 83 Ayat (lapan puluh tiga ayat). Surat yang paling mudah dibaca oleh masyarakat Muslim Indonesia, pasti bahwa buku "Surat Yaasin dan Terjemahannya" Adalah buku yang paling banyak dicetak di Indonesia dan diedarkan secara meluas di kawasan bandar dan luar bandar, dan beberapa orang mengamalkan Surat Yaasin dengan membaca secara berjemaah, terutama di Tahlilan.


Dalam Yasin Läs allt mengandungi beberapa perkara penting. Iman seorang Muslim adalah salah satu isi utama yang terdapat dalam Surat Yasin. Iman itu ditandai dengan kepercayaan pada hari kebangkitan selepas Hari Penghakiman. Jika kita berpegang kepada itu, kita sebagai manusia bukan sahaja akan memberi tumpuan kepada kehidupan duniawi, tetapi akhirat adalah keutamaan manusia sebagai kejahatan Allah.


Dalam Surat Yasin dan ini bermakna ia dijelaskan tentang para Rasul Nabi Isa yang bertemu dengan orang-orang Athakiyah. Di samping itu, dalam Surat Yasin ia ditekankan pada beberapa perkara, seperti politeisme, makhluk putera, bintang dalam edaran, kematian makhluk, dan kiamat.


Surat Yasin sering juga dibaca kepada mereka yang telah meninggal dunia berhampiran kematian. Ini dilakukan untuk menguatkan hati orang yang mendekati kematian. Dalam buku At-Tafsirul Kabir, Ar-Razi menyebut bahawa orang yang sedang mengalami keadaan yang sangat menyedihkan atau menghadapi kematian, mesti selalu diingatkan kepada Allah Swt. Dan perbuatan semasa hidupnya.


Sumber : http://www.surat-alquran.com/2017/08/surat-yasin.html

No comments:

Post a Comment